Wings for Life. I ran for those who can’t!

Vorig jaar zagen wij beelden van een evenement waar we daarvoor nog niet overWings logo gehoord hadden en waren meteen enthousiast. Hier moeten we volgend jaar aan meedoen! Inschrijven geopend, we’re in!
Installatie van de Wings for Life app, wat instellen (kom ik zo op terug) en afwachten tot het zover is.
Breda is voor ons overigens veel gunstiger als Assen, de locatie van 2015. Binnen 45 minuten reden we gisterochtend dan ook de parkeergarage binnen en stonden binnen no-time in de (korte) rij voor het stadskantoor om onze startnummers op te halen. Legitimatie, een polsbandje, disclamer inleveren en je startnummer in ontvangst nemen, zo gepieptDuim omhoog. En bij het verlaten van het stadskantoor ook nog een goodybag. Eenmaal buiten realiseerden we ons dat we heel mooi op tijd waren. De korte rij was inmiddels een behoorlijk lange rij geworden.
In de rij spot ik Margit, een instarunner die ik nog niet eerder irl heb ontmoet, maar wij elkaar toch meteen herkennen en alsof we elkaar al langer kennen, begroeten. Wij gaan op weg naar het startdorp terwijl Margit nog even in de rij staat. Het gele Athlete polsbandje dat we gekregen hebben verschaft de deelnemers toegang tot het Kasteel van Breda waar de KMA gevestigd is, militair terrein dus. Kleedruimte, tassen inname en de start bevinden zich op het terrein. Prima voorelkaar Duim omhoog.
We hebben nog genoeg tijd, dus kleden we ons het gemak om en besluiten de tassen maar vast in te gaan leveren. Wow!!! er staat me toch een rij, maar 30 minuten later is ook dit geregeld en gaan we richting startgebied. De deelnemers worden al opgezweept in het kader van warming-up, er wordt gezwaaid naar de deelnemers op de andere continenten/ 34 landen. Om klokslag 13:00 uur worden de bijna 69000 lopers en wheelers weggeschoten.
Nog even terug naar de WIngs for Life app.Wings app_7620
Met behulp hiervan kun je onder andere je doel (afstand) instellen en basis daarvan een gemiddeld tempo berekend krijgen. Deze “race” kent geen finish zoals we die bij andere wedstrijden gewend zijn. De catcher car is de finish. Een halfuur nadat de lopers van start zijn gegaan, gaat deze rijden met een snelheid van 15 km/h, een uur later is dat 17, 20 etc. Dat je ingehaald zult worden is dus een zekerheid Knipogende emoticon maar jij bepaalt dus hoe ver je komt voordat dit gebeurd.
Mijn doel was minimaal een halve marathon af te leggen. Mijn goal in de app had ik echter zoals hiernaast afgebeeld.
Terug naar de start. Ondanks mijn doel heb ik de eerste 2 kilometer (5’57” en 5’46”)met Ans gelopen om niet door de menigte meegezogen te worden. Daarna versneld naar 5’ en voor je het weet is daar de eerste verzorgingspost al. Ook dit is weer Duim omhoog water, cola, red bul, sinasappel, banaan en dixies Emoticon met brede lach en dit iedere 5 kilometer.
Het miezerde slechts en met een graad of 13-14 was het heerlijk loopweer. Het zal rond 10 km zijn geweest toen het iets harder begon te regenen en nog waaien, maar nog steeds prima om in te lopen. Ik kwam ergens tussen 11-12 km Margit tegen en heb ongeveer 2 kilometer met haar gelopen en gelachen. Leuk om elkaar toch ook onderweg nog tegen te komen. Haar tempo was op heel top, maar ik wilde net ff wat sneller en ben dus weer alleen verder gegaan.
Ik liep echt heel erg lekker, mooi constant en door de rustige start was ik alleen maar aan het inhalen. Dan liepen we een stukje door het bos, dan weer door een woonwijk, vervolgens polderwegen waar de wind en regen natuurlijk vrij spel hadden.
Tot 15 km liep ik nog steeds netjes op 5’ maar voelde me goed en heb toen nog iets versneld waardoor de kilometertijden schommelden tussen 4’45” – 4’50” Het ging lekker. Op de halve kwam ik door in 1:47 en nog wat seconden. Doel gehaald, tempo was nog aan te houden, dus dan maar door voor die 25.
De verzorgingspost op 25 kwam in beeld, van de motorrijders kregen wij door dat ook de catcher car naderde. Aangezien het niet lang meer zou kunnen duren sloeg ik het drankje over en liep door, en dan lijkt het een eeuwigheid te duren, mijn tempo was er al aardig uit, van 25 naar 26 in 5’20” en uiteindelijk werd ik op 26,3 kilometer afgetikt. Het zat erop, ik kreeg nog een Duim omhoog van de bestuurder, Tim en wandelde vervolgens terug naar de post die ik net nog voorbij was gelopen.
Ans had het net niet tot 15 km gered, hoefde daardoor ook niet ver door te lopen Wings for life certificaat Anstot de post waar zijn vrij snel werd opgepikt en met de andere finishers terug naar het startdorp werd gebracht.
Hoe anders was dat in mijn geval. Niet alleen voor mij natuurlijk, maar voor nog zeker 100 anderen die op post 5 waren aangekomen en heel graag terug wilden. 
Een polderweg, slechts beschutting van een verzorgingspost, regen en een hoop mensen. We hebben heel wat keren te horen gekregen “busje komt zo”. Maar wat niet kwam, was het busje of beter gezegd, busjes, want in 1 bus (touringcar) passen wij echt niet.
Wings for life certificaatNa 1,5 uur!! waren daarDuim omlaag eindelijk 3 touringcars om ons terug te brengen. En nu denken jullie eind goed, al goed, neeeee…….de chauffeurs kregen namelijk de opdracht om het parcours nog af te rijden als bezemwagen Boze emoticon Ik zal jullie alle reacties besparen. Ik zat op het klapstoeltje naast de voordeur en liet het maar over me heen komen, belangrijkste was dat ik zat, heel langzaam weer op temperatuur kwam en dat het droog was. Hoe laat het precies geweest is weet ik echt niet meer, maar aangekomen in de kleedruimte leek het wel een afgebrand dorp met slechts enkelen die op een van ons zaten te wachten, zo ook Ans natuurlijk. Dit laatste stuk is wat mij betreft een smet(je) op een verder prima georganiseerd evenement.
De opbrengst is € 4.200.000,- en daar was het uiteindelijk allemaal om te doen. Met dit bedrag kunnen wetenschappers over heel de wereld  hun waardevolle werk voortzetten en ons helpen een stap dichter bij ons grote doel te komen: Het vinden van een genezing van dwarslaesie.  
Ben jij er volgend jaar ook bij? Noteer maar in je agenda, 8 mei 2016!


Let’s run for those who can,t!Duim omhoog

Reacties

  1. Wat een bijzondere loop John en erg knap gelopen!
    Echt heel jammer dat de organisatie aan het einde die grote misser maakt..
    Je badje eenmaal thuis zal hemels zijn geweest :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je filmpje bekeken!! Goeie sfeerimpressie�� Weet nu een beetje wat ik kan verwachten, thanks!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat je er alleen nog meer zin in hebt gekregen.

      Verwijderen

Een reactie posten