Leiden marathon

Na het succesvol volbrengen van de Two Oceans ultra marathon had ik op korte termijn slechts Wings for Life op het programma staan, maar dacht ik hard na over een marathon in. De voorkeur ging uit naar een evenement dat niet al te ver van huis gehouden werd en waar ik nog niet eerder die 42 kilometer en 195 meter had afgelegd.
Daardoor werd de Leiden marathon een interessante optie, dus ook maar meteen ingeschreven. Ik had daarnaast de mazzel dat Nicole een stuk met me mee zou fietsen, Michelle en Renate er de halve marathon zouden lopen.

Maar voor het zover was dat ik op 21 mei aan de start in Leiden stond was er nog gelegenheid om ter herstellen van de eerder genoemde Two Oceans en mochten er in Breda nog gelopen worden voor het goede doel, "run for those who can't". Deze greep ik aan als lange tempo duurloop voor Leiden. Het werd wederom een mooie dag en voor mij een resultaat dat vertrouwen gaf voor de volgende marathon. Het verslag kun je hier lezen.

Oh ja, en tussendoor deed ik na lange tijd weer eens mee aan een 5 km run. Thomas wist dat ik op 13 mei in Apeldoorn moest zijn en stelde voor deel te nemen aan de Kleef Run, waarom ook niet. Nou is dat een afstand waar ik in het verleden waarschijnlijk slechts 1 of 2 maal aan deelgenomen heb. Het resultaat viel me alles mee met 21:55 en een achtste plaats. Heel kort dieper gaan dan ik gewend ben en leeglopen om een week later iets verder, langer en op een lager tempo te lopen.
Op tijd richting Leiden, auto parkeren en met de pendelbus richting Pieterskerk waar ik mijn
 startnummer in ontvangst mag nemen, omkleden, Renate, Dagmar en Frank ontmoet alvorens wij via de tasinname richting startgebied lopen. Met mijn wedstrijdnummer mocht ik het eerste startvak in en zo gebeurde het dat ik sinds lange tijd weer eens met Ronald van start kon. Nog net voor we op weg mochten was daar Michelle nog die even gedag kwam zeggen.
Ronald stelde voor tot de splitsing op circa 11 km waar de halve na het ponton links en de hele marathonlopers rechtsaf mogen, samen te lopen. Zo vloog het eerste kwart van deze marathon voorbij en was ik redelijk verrast dat er zo weinig met mij rechtsaf sloegen.
Fotocredits: Raj Kappali
De kilometers vliegen desalniettemin voorbij in een tempo dat iets hoger ligt dan ik op voorhand voor ogen heb gehad. Er zitten wat mij betreft best wat saaie stukken tussen waar ik af en toe een beetje in niemandsland liep. Rond 24 kilometer was het dan ook heel fijn om Nicole te spotten die mij vervolgens bijna tot de finish kon vergezellen en ergens op 26 kilometer stond Ans ineens langs het parcours terwijl ze op dat moment heel ergens anders zou zijn. Altijd leuk zo'n verrassing!

Vanaf 32 km kwam de klad er toch een beetje in, voelden de benen wat zwaar en besloot ik wat stukjes te wandelen. Op de één of andere manier lukte het niet om het tempo iets te laten zakken, het was doorhalen of "snel"wandelen. Maar goed, de afstand tot de finish was te overzien dus ook de inmiddels opgelopen temperatuur zou geen roet meer in het eten gooien.
Fotocredits: Bjorn Parée
Op 38-39 km hoorde ik Gabriella en Erik roepen, die mij met rasse schreden naderden op weg naar de finish. En die finish werd gehaald in 3:46. Ik had het graag iets sneller gedaan, maar ook deze kan de boeken in. Pas later realiseer ik me dat dit mijn dertigste marathon was.
Nicole staat inmiddels achter de hekken na de finish evenals Renate en Michelle, topontvangst zo. Thanks dames!
Ook voor het flesje cola én een overheerlijk ijsje ;-)
Fotocredits: Nicky Broos
Fotocredits: Bjorn Parée
Fotocredits: Nicole
  

De wat mij betreft saaie delen in het parcours daargelaten, moet ik toch ook mijn complimenten uitspreken richting organisatie en publiek in de dorpen waar de route doorheen loopt. Verzorging is prima en de bewoners maken er echt een feestje van.



Reacties