Geen snelle 5, maar een lekkere 10EM

Het plan om tijdens de testloop van zaterdag weer eens een snelle tijd op de klokken te zetten viel enigszins in het water. Tijdens het inlopen en de warming-up regende het al en net voor de start werd het nog iets natter.
Lekker gestart met een ronde van 4:21”, echter het restje verkoudheid maakt het er niet gemakkelijk. Nico verdween langzaam uit het zicht terwijl Jeffrey, Rob en ik de 2e plek (als we over klassering zouden spreken) bezetten. De volgende gaat in 4:16”, en kilometer 3 in 4:21, als Jeffrey en Rob het voor gezien houden. Ik zet zo goed mogelijk door, maar moet tussendoor hoesten en de ademhaling wordt bemoeilijkt. Tussen 3 – 3,5 km trek ik de conclusie dat ik er vandaag geen snelle(re) 5 uit ga krijgen en zet aan om er in ieder geval een nette 4 van te maken. Kilometer 4 wordt in 4:08” afgelegd en de 310 geeft 17:08” aan bij het passeren van de streep. Teleurstelling dat de 5 niet volgemaakt is, maar tevreden toch tevreden over de tijd en de benen die goed aanvoelen.

Vakantie Makelaar Marco vertelde (en schreef op zijn blog) dat vandaag de Vakantie Makelaar Loop in Uithoorn georganiseerd werd en hij er aan de start zou verschijnen. Gistermiddag gebeld en afgesproken dat ik vanmorgen zou laten weten of ik ook van de partij zou zijn.
Eerst kijken hoe het ‘s morgens uitziet ;-)
Om 9:00 uur liet ik Marco weten dat ik erbij ben.
40 Minuten later rij ik het parkeerterrein op waar Marco mij al op staat te wachten. Inschrijven en een bakkie thee in sporthal de Scheg. Uit mijn ooghoek zie ik Claudia voorbijschuiven. Even gedag zeggen en suc6 gewenst alvorens Marco en ik terug naar de auto lopen om de kleding (kort, kort en losse mouwen) aan te trekken. Bij terugkomst in de sporthal lopen we Angeline, die vandaag voor een PR op de 10EM gaat, en Marjon, die vanwege een blessure voor de 5 had gekozen, tegen het lijf.
Zolang mogelijk binnen gestaan en met nog 5 minuten voor de start liepen we dan eindelijk naar de start. Het plan voor vandaag:
Lekker lopen, en passant een verbetering van Marco zijn 1:21 op deze afstand. 5”/km afgesproken.
Het zal helemaal niemand verbazen dat de eerste kilometer véél te hard ging (4:45”). Ik keek Marco aan en gaf aan dat het wat rustiger moest, zo gezegd……..kilometer 2 werd volgens Garmin afgelegd in 4:44”, netjes het tempo laten zakken dus ;-)
Ten aanzien van de kilometertijden zal ik alvast onthullen dat ook de kilometers die volgden niet in 5” of langzamer gingen.
Ongeveer 3 km in de wedstrijd blijkt dat wij al een paar volgers hebben, de één gewoon volgend, de ander zwaar hijgend en een beetje irritant aan mijn linkerzij. Op een fietspad van betonplaten dat er niet helemaal waterpas bijligt versnellen wij iets om wat vlakker te lopen en de hijger af te schudden. Tussen 3 en 6 kilometer hebben we het tempo iets laten zakken (4:49, 4:51, 4:48), netjes toch. Bij de eerste drankpost moeten 2 volgers lossen, vanwege het graaien naar bekertjes, terwijl Marco en ik lekker door kunnen blijven lopen met onze eigen voorraad Herbalife.
Het tempo kon goed volgehouden worden, en inmiddels werden wij allang niet meer ingehaald integendeel, de ene na de andere loper raapten wij op en hadden alleen nog zicht op onze ruggen en schoenzolen. Langs de Amstel hadden wij weinig last van de wind, en de regen deerde ons al niet meer. Bij het verlaten van de dijk op weg naar het 14 kilometerpunt was het beste er bij Marco een beetje af. Ik bemerkte een gaatje, hield even in en probeerde Marco aan te laten sluiten.
De tijdaanduiding van de organisatie op 15 kilometer gaf een hoopvolle 1:10 aan (PR!), dus besloot ik door te gaan voor een mooi PR op de 10EM. En inderdaad de hand geklokte tijd was zelfs 2 seconden boven de officiële 1:14:52! (97ste overall en 33e in mijn categorie).
Big SmileMarco verbeterde zijn PR meer dan dik met 1:15:27! Aan de finish bleek de laatste volger nog samen met Marco over de  streep te zijn gekomen en bedankte ons voor de hulp.
In de sporthal stond Claudia nog even na te genieten van haar nieuwe PR, stond Marjon er tevreden bij over het verloop van haar 5 km en kwam Angeline met een big smile binnen na een verbetering van 8 minuten van haar beste tijd op de 10EM.
Helaas moest ik er heel snel weer vandoor vanwege andere verplichtingen, dus verlieten Marco en ik de sporthal op weg naar de parkeerplaats.
De omstandigheden waren prima, maar dat blijkt wel uit de tijden.
Hier de
uitslagen en Garmin data.
De volgende start is in Papendrecht tijdens de Nationale Lenteloop samen met Rich@rd.

Reacties

  1. Gefeliciteerd met je PR op de 10 mijl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Man wat was je sterk..... en gezellig !
    de PRetjes zitten weer in de pocket.

    groet Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is hier iemand goed bezig! Is het niet een snelle 5, dan is het wel een PR op de 10 mijl. Sterk! Van harte gefeliciteerd. 't was een goede dag om te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die 4 km was een mooie training voor je PR op de 10 EM. Goed gedaan... Je ben teen regenloper !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. proficiat met je nieuwe PR. Knap gedaan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je bent in de vorm van je leven... hou dit vast.. van harte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Druk druk druk, je loopt wat af. En wat een supertijd heb je weer gelopen. Het gaat bijna vanzelf. Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. John... je blijft me verbazen... wat ga je goed. Gefeliciteerd met je waanzinnige PR.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Was vandaag weer eens een PR-ren regen, ook lekker;-). Is altijd gezellig als jij in de buurt bent. Gefeliciteerd met jou mooie PR.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. angeline-weblog.nl2 mei 2010 om 22:42

    Hey John! Bedankt voor je gezellige aanwezigheid!! En van harte gefeliciteerd met jouw PRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!
    Het was mooi vandaag!
    groeten van Angeline.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die voorbereiding van 4 pittige km's heeft je zeker geen windeieren gelegd. Misschien iets om vaker te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed gelopen Johnnnie!! Gefeliciteerd met je dubbele PR!! En dat doe je gewoon nog een keer volgende week!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gefeliciteerd John met je PR!!!!!!!
    je gaat steeds sneller lopen, top.
    Gr.Frits

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dat zijn toch al tijden die beginnen te tellen! Van harte met je nieuwe besttijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow mooie tijd zeg. En dat vlak na, of nog een beetje met, verkoudheid.
    Er zit dus nog meer in het vat zou je zeggen. Op naar de volgende verbetering.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kijk, dat is pas lekker lopen. En nog even een pr meepikken ook! Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Knappe PR, gefeliciteerd. Je blijft gewoon lekker lopen he in dit jaar.
    En idd zo'n korte afstand op snelheid (4km) kan je aardig helpen op de langere afstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Top gelopen John,
    En natuurlijk gefeliciteerd met al die PR,sssssss. En we kennen natuurlijk wel het spreekwoordelijke gezegde hé "Hoe slechter het weer hoe harder tekeer". Op naar de Lente.........Loop en daar gaan we samen een feestje maken. Hebben we stiekem al een richttijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja, dat tempo laten "zakken" ken ik ook...
    Gefeliciteerd met je PR! Op naar de volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nou, hallo! In ieder geval een snelle vier achter de kiezen! Of achter de benen, liever gezegd. Die verkoudheid gaat wel over, de benen lijken klaar voor een volgende ongetwijfeld geslaagde poging!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Allen,
    Hartelijk dank voor de felicitaties. Helaas heeft deze regendans het herstellen van de verkoudheid iets vertraagd.
    @Richard,
    Een feesie in Papecity, dat is het eerste doel. Ik hoopte stiekem op 1:10. Aangezien ik zondag daar net iets onder op 15km doorkwam is dat wellicht mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. He John, mooi verslag en ja de tijd is TOP. Ik ben daarvan erg onder de indruk.
    En ik vond het bere gezellig.
    Wat loop je trouwens mooi op die Nike schoenen..hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi John,

    Dat is weer top hé!!!

    Groetjes uit Lemmer

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Tjee, ik ben alle blogjes weer aan het lezen en wat zijn jullie allemaal goed. Straks maar weer eens gaan trainen anders he bik niets om over te bloggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gefeliciteerd John.

    Tja niets is zo erg als een hijgende en stampende loper naast of achter je.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat nou geen snelle km's ;)
    Mooie tijden, ik moet gaan oppassen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gefliciteerd met je PR. Je was dit keer sterk.

    Groet Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Die vijfde kilometer had ik toch nog gelopen!!
    Maar dat maakte je goed met je pr!Proficiat, maar wat een lang verhaal zeg!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten