20 van Alphen


De openingsklassieker stond evenals eerdere jaren ook voor 2016 als item in mijn hardloopkalender. Vorig jaar niet van start gegaan, maar dit jaar zou dat me niet gebeuren. De inschrijving tijdig in orde gemaakt en in mijn agenda opgenomen, zodat er niets anders gepland kon worden. Ans besloot zich ook in te schrijven, dus ook in haar agenda geen ruimte meer voor andere activiteiten op zondag 6 maart 2016.

Ik wist van Monique, Nicole, Pascal, Frank en Ingrid dat ook zij dit jaar weer in Alphen zouden zijn om de 20 km af te leggen. Naast de bovenstaande loopmaatjes waren Petra en Lindy aanwezig respectievelijk voor de 20 en 10 km.
Heel fijn dat Ronald ook dit jaar weer toegang én een plek tussen de businesslopers regelde in theater Castellum. Kunnen we toch wel heel relaxed omkleden, droog zitten, de tassen bewaakt achterlaten en wat drinken.
Ook langs deze weg nogmaals onze hartelijke dank hiervoor RR. Volgend jaar weer? ;-)

Inmiddels spreken Frank en ik al een paar jaar uit om in Alphen eens samen een poging te doen 1:30 op de klokken te zetten en net zo vaak komt het er om de één of andere reden niet van. Helaas was
het ook dit jaar niet anders. Frank vanwege wat trainingsachterstand en ik vanwege de focus op duur in plaats van snelheid. De tijd die ik hier als pr op de klokken zette in 2012 zal ik waarschijnlijk toch niet meer verbeteren.
Met Pascal en Frank afgesproken om op
5 min/km weg te gaan.

Aangekomen bij de ingang van de startvakken werden Petra en ik de toegang geweigerd vanwege onze business en wedstrijd
startnummers :-( Weer terug en nog even naar Pascal geroepen dat ik rechts zou blijven lopen in afwachting van het moment tot zij aansluiten. Ans, Nicole en Monique waren al uit het zicht verdwenen.
Ingrid had zich ook voor de wedstrijd ingeschreven en had zich al tussen de toppers gemengd, waar ik met Petra het businessvak indook.

Vanaf de start bleven Petra en ik netjes rechts lopen, zouden er meer moeten doen, maar lag het tempo net iets te hoog waardoor de 2 mannen nog geen aansluiting konden vinden.
Circa 3 km onderweg worden wij ingehaald door de pacers van 1:40 en word ik op de schouder getikt door Inge. Hey wat leuk, die heb ik al een poosje niet gesproken. Even gedag gezegd, een praatje en ze is er weer vandoor.
Intussen ligt het tempo voor Petra net iets te hoog, dus besluit zij het iets rustiger aan te doen en versnel ik juist iets om op weg naar Inge te gaan. Als ik de aansluiting vind hebben we er ongeveer 5 km opzitten en hebben we de gelegenheid om bij te praten.

Een kilometer of 2 later sluiten ook Frank en Pascal aan en weer een kilometer 2 later besluiten wij met z'n vieren het pace groepje te verlaten en wat te versnellen, ondertussen Inge met z'n 3-en uit te wind houdend waar nodig.
Het tempo zit er lekker in en alles gaat ruim binnen de 5 min/km. Een buitje, de wind komt even wat opzetten, maar wij stampen lekker door en Inge blijft heel netjes volgen. Ergens tussen 15-16 krijgt ze het wat zwaarder, maar geeft geen krimp, het tempo gaat van 4'45" naar 4'53" wat nog steeds heel netjes is en je bijna niet van verval kunt spreken.
17, 18, 19 en ook de laatste kilometer nog binnen 4'50" om vervolgens hand in hand over de finish te komen in 1:38:38. Inge was vanwege haar start vanuit een later vak, zelfs nog sneller met 1:37:57, waar ze vandaag graag 1:40 had willen lopen.

Monique, Nicole, Ans, Lindy, Petra en Ingrid hebben enerzijds de gestelde doelen gehaald en in ieder geval genoten van hun deelname aan de 20 van Alphen.
Wederom een heerlijke 20 van Alphen voor mij, gezellig onderweg met Pascal, Frank, Petra en Inge en na afloop natuurlijk nog bijpraten met eerder genoemden en een drankje om deze leuke dag af te sluiten. Volgend jaar zijn we weer van de partij.

Reacties