zaterdag 31 januari 2009

Weer terug en aan de slag

De vakantie was heerlijk, de omgeving prachtig en de sneeuwcondities helemaal top, maar we zijn weer terug in Nederland en dat betekent onder andere dat de training hervat moet worden.
Tegen de voornemens in is het er niet van gekomen om de benodigde kilometers de afgelopen week lopend af te leggen. Het is uitsluitend bij de lange latten gebleven. Ook leuk en je bent in ieder geval zeer actief bezig de hele dag en iedere dag. Wat dat betreft is het sporten op zich, er niet bij ingeschoten.

Vanavond rond een uur of 6 zijn we thuis aangekomen, en kon ik de verleiding niet weerstaan om een stuk te gaan lopen. Ik wilde toch bekijken wat het gevolg was van een weekje niet lopen. Rond de klok van 7 liep ik de deur uit met het plan na een uur weer terug te zijn. Ik was net een minuut of 5 onderweg toen ik Vincent (collega hardlooptrainer) tegen het lijf liep en hij besloot met nog een kleine 35 minuten voor de boeg deze samen af te leggen. Tegen mijn eigen verwachting in ging het lekker en vlogen de kilometers al pratend voorbij. Het was wel zo prettig om op zo'n avond een loopmaatje te hebben. Thanks Vincent!
Na 65 minuten was ik weer thuis en had ik een voldaan gevoel toch nog op pad te zijn gegaan.

Tijdens de vakantie heeft de knie niet voor problemen gezorgd en ook vanavond heb ik nergens last van gehad.

Morgenochtend eerst een clinic verzorgen en 's middags staat er nog een duurloop van 135 minuten op het programma.
Maar daarover morgen meer....

maandag 26 januari 2009

Een weekje relatieve rust

Deze week zijn we er even tussenuit. Er wordt dus niet of bijna niet getraind. We zitten in de Pyreneen. Ik had wel het plan om wat kilometers op de loopband te maken, maar helaas zijn de 2 beschikbare loopbanden (die naam mogen ze eigenlijk niet hebben) niet geschikt om er de nodige kilometers op te maken. Gisteren na een dag skieen, het plan opgevat om het maar eens te proberen. Daar is het na een minuut of 10 ook bij gebleven. De loopband is zo smal, loopt zwaar en schudde alle kanten op dat de lol er heel snel van af was. Vanochtend had ik er gewoon stijve kuiten van. Dat schiet dus niet echt op.
Niet echt een vervangende training, maar we zijn eerst de jacuzzi, daarna de sauna en als afsluiter het turks stoombad ingedoken.

Het is te hopen dat ik niet teveel achterstand op Annet en Terry oploop, want die maken de kilometers vanzelfsprekend wél. We zijn in ieder geval sportief bezig en proberen niet al teveel te snoepen. Gewoon de hele dag de bergen op neer knallen.

Dit blog heeft lopen als thema, maar ik wil de lezers toch meedelen dat het skigebied Grandvalira in Andorra fantastisch is. Gisteren hadden we echt prachtig weer. Strak blauwe hemel en de zon liet zich ook nog van zijn beste kant zien. De pistes waren daardoor wel een beetje ijzig. Vannacht is er een pak sneeuw gevallen waardoor de pistes er vanochtend ongeprepareerd bijlagen, dus zijn we bijna de hele dag alleen maar door de poedersneeuw de bergen afgeknalt. In de ochtend eerst met de skileraar (skiklas van 3) en´s middags weer samen.

Voor de geinteresse lezer echt een aanrader dit gebied.

donderdag 22 januari 2009

Toch nog gelopen..

Vanavond stond er een korte interval training op het programma. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat Ans en ik samen op pad zouden gaan, maar.... onderweg naar huis vanuit het werk was het een en al regen en wind wat de klok sloeg. We kwamen iets na elkaar thuis en Ans gaf al gelijk aan het helemaal niet te zien zitten om er vanavond op uit te gaan.
Dan eerst maar het avondeten nuttigen. Inmiddels klaarde het weer aardig op. Ans had er absoluut geen zin in en ik moet bekennen dat het bij mij ook minder werd. Om half tien dan toch de loopkleding tevoorschijn gehaald en de deur uitgelopen. Het was maar een half uurtje en bij thuiskomst heb je dan toch weer een lekker gevoel en kan ook deze weer afgestreept worden.
Wat zal ik zo heerlijk slapen.....

De afgelopen 3 dagen..

Maandag relaxed na het werk.
De eerstvolgende training was op dinsdagavond. Ik heb nergens last van gehad na de duurloop van afgelopen zondag, maar zat toch niet helemaal lekker in m'n vel.
Toch naar de baan voor de training om zo min mogelijk trainingsmomenten over te slaan. Er stond een testloop op het programma. Na de warming-up en loopscholing ben ik van start gegaan, maar haakte na 3km af. De bewuste knie gooide wederom roet in het eten. Daarnaast was mijn hartslag nogal hoog, dus leek het mij verstandiger om te stoppen. Na even tot rust te zijn gekomen heb ik de laatste 2 ronden die Terry nog voor de boeg had met haar afgelegd. Ondanks het feit dat ik niet de 5km die de testloop beslaat heb volbracht ben ik blij dat ik ook deze training niet heb overgeslagen.

Gisteravond stond ik zelf als trainer ingepland. De groep was wederom enthousiast en lekker bezig. Op de warming-up, loopscholing en de cooling down wat het voor mij een rust(ige) avond. Vanavond een korte intervaltraining, morgen een uurtje in de sportschool en dan lekker een week ertussenuit.

Vanmorgen had ik een afspraak met de huisarts om een verwijzing te krijgen voor een nader diepgaand onderzoek naar de problemen die ik regelmatig ondervind met mijn knie.
Ook de huisarts kon zo snel geen uitslag geven en heeft mij derhalve een verwijsbrief meegegeven voor de orthopeed en sportarts in het ziekenhuis. Ik wil toch graag weten wat er aan de hand is en of dit enige invloed op deelname aan mijn eerste marathon heeft.

dinsdag 20 januari 2009

Equalon+3


Gisteravond werden alle trainers van AP en deelnemende verenigingen aan de Wegener clinics voorzien van een paar Nike loopschoenen en een mooi oranje jasje. Het heeft wel wat weg van de nederlandse olympische sporters ;) Op verzoek had ik nog even snel mijn camera opgehaald, aangezien de fotograaf naar alle waarschijnlijkheid niet op tijd aanwezig zou zijn. Een collega heeft hiermee wat plaatjes geschoten en ik kon het niet laten om Johan met zijn nieuwe Pegasus op de foto te zetten. Zoals eerder gemeld loop ik zelf op de Nike Equalon 1 en 2. Daar is nu Nike Equalon+3 bijgekomen. De ervaringen met de vorige versies zijn zeer goed, dus verwacht ik van de laatste versie niet anders.

zondag 18 januari 2009

Pittig(e) duurloop(je) door de stevige wind

Vanochtend was ik niet in de gelegenheid om op het vertrouwde tijdstip te lopen, vanwege een clinic bij de NS. Ik heb me hier als trainer voor opgegeven, dus moet ik er ook staan natuurlijk. De clinics zijn leuk aangezien je hier met mensen van allerlei niveau en doelstellingen in aanraking komt. Samen met collega trainer Britt hebben wij voor een groep van c.a. 25 man/vrouw een korte training verzorgd. Kort - aangezien dit de kick-off was.
Na de training en een paar korte presentaties en gesprekken met de deelnemers ben ik in de auto gestapt op weg naar Montfoort, om met Annet te gaan lopen.
In de ochtend was het droog en niet al te koud, dus heeft Terry met de groep haar
duurloop afgewerkt.

Rond een uur of 2 kwam ik bij Annet aan. Bij vertrek stond er een straf windje, maar aangezien we die in de rug hadden leverde dat geen problemen op. Hoe anders werd het na een kleine 20 minuten lopen. Met de wind vol in de flank en afgewisseld door tegenwind was het pittig. Ondanks de "ongemakken" liepen we gewoon goed en lekker. Zelfs de versnellingen die ieder halfuur worden uitgevoerd konden wij zonder al teveel problemen volbrengen, gevolgd door een korte wandelende pauze om het noodzakelijke vocht binnen te krijgen, en daarna weer verder met de wind van voren onze weg te vervolgen.
De route hebben wij wel vaker afgelegd, maar ik heb deze niet eerder zo pittig meegemaakt. De laatste keer (enkele weken geleden) dat we deze route liepen was het niet zo winderig, maar spekglad.
Welbeschouwd was het een pittige duurloop van bijna 2 uur waarin wij 20,13 km hebben afgelegd. Maar we hebben het wel weer gedaan.Bekijk hier de gegevens.
Om iets te bereiken, zul je toch even door de pijn heen moeten.

Annet is binnenkort jarig en wil graag een nieuw hartslag horloge. Aangezien ze nu gebruik maakt van een Polar RS100 en interesse heeft in een RS200SD, heb ik de RS800SD meegenomen zodat ze deze kon testen. Vanwege de uitgebreide mogelijkheden die de RS800 bezit ben ik daar een fan van. Annet nu ook....

Na de data van ons loopje tijdens het nuttigen van een kop thee en een krentenbol te hebben bekeken, ben ik weer huiswaarts getrokken. Heerlijk een halfuur in bad gelegen voor het avondeten om daarna dit blog te updaten.

zaterdag 17 januari 2009

Weer een training afgewerkt

Sinds het besluit om aan de marathon deel te nemen, was vandaag weer voor het eerst in het nieuwe jaar dat we de training met z'n drieen hebben afgewerkt. Na de warming-up en wat loopscholing bestond de kerntraining uit 5x 800 - 400 meter met 100 meter herstel. De temperatuur was niet onaangenaam maar de wind speelde ons op de rechte stukken heen toch wel parten. Om dit enigszins op te vangen hebben we als ervaren wielrenners iedere 100 meter de kopposite van elkaar overgenomen. De rechte stukken terug kon het tempo (vanzelfsprekend) vastgehouden worden en stelde ons in staat ook op tempo nog een beetje te herstellen. Al met al weer lekker getraind met Annet en Terry.
Morgen staat een duurloop van 115 minuten op het programma die ik 's middags samen met Annet zal afleggen. Vanwege andere verplichtingen kan ik niet met de groep van 9.00 uur mee, maar Annet gaf aan in de middag beschikbaar te zijn. De duurlopen werk ik het liefst in de ochtenduren af, dus is het prettig om, indien dat niet mogelijk is met iemand te kunnen lopen. En wie weet is het in de ochtend zulk slecht weer dat Terry beslist om ook pas in de middag er op uit te gaan.

Zowel Terry als Annet hebben toegezegd een bijdrage aan het blog te leveren.
Wordt vervolgd.

donderdag 15 januari 2009

Blijven lopen

Na de file thuisgekomen eerst gewoonte getrouw de mail gecheckt, en toen was het weer thuis om op pad te gaan voor een interval training van een minuut of 40. Lekker 1000 meters gelopen. 1000 meter tempo en vervolgens 1000 herstel om de hartslag lopend een kleine 30 slagen omlaag te krijgen. In ieder geval droog weer met een lekker temperatuurtje (graadje of 3). Ondanks het feit dat mijn knie niet helemaal pijnvrij bleef had ik geen moeite om het tempo vast te houden. Thuis lekker douchen, een hapje eten en nog even onderuit op de bank voordat ik zo mijn bed induik voor een welverdiende nachtrust.
Morgenavond weer fitnessen, kunnen de beentjes een dagje herstellen. Lopen doe ik zaterdag en zondag weer.

De reguliere woensdagavond training

Na 2 rust(ige) dagen was het gisteravond weer tijd voor de baan training. Ik stond ingepland om de training te verzorgen, maar was gelukkig wel in de gelegenheid om het protocol te lopen. Na de warming-up en de loopscholing heb ik samen met Chris gelopen. Bij aanvang van de training was het behoorlijk mistig en leek het glad te gaan worden. Na een minuut of 15 trok deze helemaal weg en was het heerlijk loopweer.
Het koude weer zorgde er wel voor dat er een rij stond voor het kleinste hokje aan het begin van de training/protocol. Om geen tijd te verliezen heb ik niet achter aan de rij aangesloten, wat door Jos opgemerkt werd en deze vermelding tot gevolg heeft. Deze is dus voor jou Jos.

Net voor de training werd ik nog door Ellen getrakteerd op een doos Merci als dank voor het haaswerk dat ik samen met Annet heb verricht tijdens de halve marathon van Linschoten.
Het was voor Ellen de eerste halve, die we met z'n drieen in 2:01 hebben volbracht. Het was fantastisch om de vreugde die dit tot gevolg had mee te maken. Ellen nogmaals bedankt, ik ga genieten van de zoetigheid.

dinsdag 13 januari 2009

Running ambassadors

Collega blogger en hardlooptrainer Johan heeft een blog opgezet met de naam
Utrecht Running Ambassadors.
Ben je een hardloper en een actief netwerker, en zoek je een mogelijkheid om met een groepje gelijkgestemden te lopen, borrelen en kennis uit te wisselen, dan is de Utrecht Running Ambassadors iets voor jou.

zondag 11 januari 2009

Waar maak ik gebruik van?

Bij het uitoefenen van mijn sport maak ik gebruik van:
Polar RS800SD,
Garmin Forerunner 405HRM,
Voor de kleding maak ik gebruik van Adidas, Kalenji en Nike.

Vanaf het moment dat ik met hardlopen gestart ben maak ik gebruik van de Polar RS serie. Achtereenvolgens de 200SD - 400SD en momenteel de 800SD. Tot op de dag van vandaag ben ik zeer tevreden over de genoemde modellen. Het draagcomfort, de mogelijkheden en de zeer goede service zijn dé belangrijkste redenen om voor Polar te kiezen.
Met de aanschaf van de RS800 werd wat mij betreft ook een tekortkoming in het synchroniseren van de data verholpen, namelijk Polar Pro Trainer 5. De hoeveelheid gegevens is uitgebreider en het synchroniseren zelf werkt ook prettiger via infrarood i.p.v. de sonic link.

Om de afstanden en gelopen snelheid nauwkeuriger te kunnen meten heb ik ongeveer een jaar geleden ook de G3 GPS sensor als extra toevoeging aangeschaft.
Helaas ben ik nooit helemaal tevreden geweest over de G3. Dit heeft hoofdzakelijk te maken gehad met het feit dat ik iets te vaak de batterij moest opladen of vervangen.

Naast de Polar ben ik ook in het bezit van een Garmin Forerunner 405HR. Als opvolger van de 305 trok de vormgeving mij aan, maar de belangrijkste reden is de ingebouwde GPS sensor.
De mogelijkheden die dit horloge bezit zijn legio, en het zal je niet verbazen dat deze lang niet allemaal benut worden. De Garmin Training Center software die gebruikt wordt voor het synchroniseren van de data heb ik nog niet op fouten kunnen betrappen.
Wil je nog wat praktische informatie over dit horloge lezen?
Collega blogger en loopster Martine heeft hier het e.e.a. over geschreven.
Nike overheerst als het gaat om loopkleding. De kleding zit prettig, is duurzaam en ziet er ook nog eens goed uit.Afhankelijk van de stemming wil ik tijdens het lopen ook nog wel gebruik maken van een Apple Ipod in combinatie met de sportkit. De samenwerking tussen Nike en Apple hieromtrent is geniaal, gezien het aantal lopers, gebruikers van een Ipod en de combinatie. Door te kiezen voor een paar Nike loopschoenen waarbij de sensor in de zool wordt geplaatst hoeft deze niet óp de schoen geplaatst te worden. Naast de Ipod Nano is het met de komst van de Touch ook mogelijk geworden deze te gebruiken als muiziekdrager/registratie tijdens het lopen. Er zijn genoeg lopers die daar al een footpod, Championchip of SOScoin geplaatst hebben. Mijn ervaring is tevens dat de sensor beter functioneert in combinatie met de daarvoor bedoelde schoenen. Ben je al in het bezit van een Ipod en een paar geschikte loopschoenen is de investering minimaal.

Vervolg...

Na de training van gisteren was het vandaag weer tijd voor een duurloop van 100 minuten.
Op zondag doen wij dat meestal in de vorm van een huiskamerloop. Vandaag hebben waren wij gastheer/vrouw en werd er dus in Veldhuizen in 2 groepen gestart. Het was de bedoeling dat groep 1 c.a. 1 uur, en groep 2 c.a. 1,5 uur onderweg zou zijn. Uiteindelijk hebben groep 1 en 2 tussen de 80 en 95 minuten gelopen.
Samen met Terry en Trees heb ik de 100 minuten volgemaakt.
Ter afwisseling voeren wij iedere 27 minuten een 3 minuten durende tempo versnelling (1-2 zones hoger) uit gevolgd door een drankpauze.
Lekker gelopen. Het was bij de start om 9.00 uur wat aan de koude kant, maar dat heeft niemand echt last van gehad. Na afloop nog een lekker kopje thee of koffie en nagepraat over onze hobby.
Ans gaat nog even (nu het nog kan) het natuurijs op.

vrijdag 9 januari 2009

S(port) M(edisch) A(dvies)

Vandaag was het tijd voor de sport medische keuring in Utrecht. Gezien de leeftijd wordt de grote keuring aanbevolen.
Inhoud:
lengte, gewicht, vetpercentage, ogentest, kleurentest,algemeen intern onderzoek, algemeen orthopedisch onderzoek..
en specifiek orthopedisch onderzoek gericht op de sporttak en op eventuele klachten + longfunctie, elektrocardiogram en bloedonderzoek met bepaling hemoglobine, cholesterol en HDL-cholesterol (of op indicatie ferritine en CRP), boven 40 jaar ook glucose + maximale inspannings(fiets)test met ECG-controle.Op verzoek of op indicatie extra bloedonderzoek tegen kostprijs (zoals bijv. controle op overtraining).
Bron: SMA Utrecht

De test verliep zonder problemen en bracht geen bijzonderheden aan het licht met uitzondering van een mogelijk longprobleem. Bij deze test werd duidelijk dat ik niet de verwachte waarden haal bij het uitblazen van de geïnhaleerde zuurstof. Gezien de overige resultaten en het feit dat ik geen problemen ondervind in het dagelijks leven en tijdens het sporten hoeft dit niets bijzonders te zijn, maar een nader onderzoek wordt wel geadviseerd.

Een andere verrassing betrof mijn loopschoenen. De arts is van mening dat de Nike Equalon (1) iets teveel corrigeert. De Equalon 2 daarentegen is dé goeie schoen met de juiste correctie voor mij. De arts heeft op mijn aangeven/verzoek de (probleem)knie goed onder de loep genomen. Ook hij heeft net als de fysiotherapeut geen diagnose kunnen stellen. Zou het dan toch overbelasting zijn? Mocht de pijn zich weer manifesteren mag ik na telefonisch contact gelijk bij arts langs.

De definitieve (schriftelijke) uitslag zal c.a. 2 weken op zich laten wachten, maar met de resultaten die reeds bekend zijn heeft de arts geen reden om deelname aan de marathon af te raden. Dat is in ieder geval goed nieuws. Gisteravond heb ik een halfuurtje gelopen met een straf tempo waarbij ik op de terugweg (de laatste kilometer) een stekende pijn in de knie kreeg. Vreemd genoeg was dit na een uur of 2 weer volledig verdwenen. The mystery continues.

woensdag 7 januari 2009

Training

Vanwege de verwachte gladheid is de baantraining afgelast.
In plaats van de training hebben wij (mijn vrouw en ik) samen een interval training uitgevoerd.
5 x 1000 meter, tempo ongeveer 5 min/km afgewisseld met 1000 meter in 6 minuten.

Tijdens de intervallen heb ik niet zoveel last van de knie gehad, maar het was zeker niet pijnvrij. Na het avondeten even met de pootjes omhoog en daarna op tijd naar bed.
Morgen weer een nieuwe dag en training.

De knie

Gistermiddag kon ik bij de fysiotherapeut terecht om naar mijn pijnlijke knie laten kijken.
Verbazingwekkend genoeg heb ik de hele dag nergens last van gehad, en heb ik zo goed mogelijk getracht aan te geven waar het probleem zit.
Doordat de pijn niet op te wekken is en ze niets bijzonders voelde of zag blijft het voor nu nog onduidelijk. Aanstaande vrijdag volgt een grote sportmedische keuring (SMA), waar wellicht iets meer duidelijkheid verkregen kan worden.
Waarom deze keuring?
De medewerkers van sportmedische instellingen bieden hun sportmedische kennis aan aan iedereen die sport, maar ook aan hen die om gezondheidsredenen moeten bewegen. Alle sporters zijn welkom, ongeacht niveau of leeftijd. Dat de sportmedische instellingen er alleen zouden zijn voor topsporters is een misvatting. Iedereen kan profiteren van de aanwezige sportspecifieke kennis.
Veel voorkomende vragen
Als sporter of beginnend sporter stelt u zichzelf vast wel eens de volgende vragen:
Welke sport is geschikt voor mij?
Hoe kan ik mijn prestaties verbeteren?
Hoe komt het dat ik zo vaak allerlei klachten heb bij sportbeoefening en hoe kan ik die voorkomen?
Hoe kan mijn blessure het best behandeld worden?
Wanneer is het verantwoord om weer met een training of wedstrijd mee te doen?
Waar kan ik de door mijn sportbond verplichte sportkeuring ondergaan?
Op al deze vragen wilt u snel en deskundig antwoord hebben.
Aan de sportmedische instellingen zijn sportartsen verbonden. Zij zijn in Nederland de medisch specialisten op sportmedisch gebied. Zij begrijpen uw vragen en geven daar deskundig antwoord op. De sportarts beschikt over:
Kennis van en ervaring met alle relevante vakgebieden en sporttakken,
Geavanceerde onderzoeksfaciliteiten,
Een netwerk van deskundigen.
Na een bezoek aan de sportarts weet u precies wat er aan de hand is, wat er aan gedaan kan worden en hoe u in de toekomst klachten kunt voorkomen. De sportarts geeft u ook adviezen over trainingsschema's.
Bron: SMA Utrecht

maandag 5 januari 2009

Gewoon beginnen en doorgaan...

Met ingang van het nieuwe jaar ben ik gestart met de trainingen die ervoor moeten zorgen dat ik in april in staat moet zijn aan de marathon deel te nemen, en ook nog uit te lopen.
De eerste training kon ik helaas niet voluit gaan vanwege een knie die niet meewerkt.

Vanaf de binnenkant van (linker) knie krijg ik af en toe stekende pijn die vooral bij tempowisselingen, kort draaien en sprongen waarbij het lichaamsgewicht opgevangen moet worden pijnlijk is. Aangezien de pijn zich niet constant voordoet lijkt de meniscus niet het probleem te zijn. Om dit uit te sluiten en hopelijk een snel herstel te bewerkstelligen heb ik toch maar een afspraak met de fysiotherapeut gemaakt voor een diagnose en/of een herstelprogramma. Hopelijk kan hij mij weer snel op de been helpen zodat de trainingssessies en kilometers zonder problemen volbracht kunnen worden.

Zondag stond een duurloop van 1,5 uur op het programma. De duurlopen op zondag vinden meestal in groepsverband plaats, zo ook gisteren. De lichte vorst had her en der voor wat gladheid gezorgd, maar desondanks kon zonder al teveel problemen gelopen worden. Ondanks een licht zeurende pijn in de knie ben ik in staat geweest de duurloop af te werken. Zelfs de 3 minuten durende versnellingen die ieder halfuur worden uitgevoerd verliepen goed.
’s Middags kwam de pijn toch weer opzetten, wat mij ertoe heeft aangezet de eerder genoemde afspraak met de fysiotherapeut te maken.

zondag 4 januari 2009

Het begin...

In de zomer van 2006 ben ik samen met mijn echtgenote gestart met (hard)lopen. Een toenmalige collega voorzag mij van een beginnerschema.
Samen hebben wij de trainingen afgewerkt en kregen er steeds meer lol in. Met c.a. 2 maanden training in de benen waagden wij het er in augustus op om aan de eerste prestatieloop deel te nemen. Het werd 5km tijdens de Vechtloop in Maarssen.
De lol bleef en dus schreven wij ons in voor deelname aan een beginners clinic bij Athletic Point in De Meern. Onder begeleiding werden de trainingen afgewerkt en werd aan de techniek geschaafd. Door het fanatisme en het loopvirus dat zich meester van mij had gemaakt lagen overbelasting en blessures op de loer. Zoals vele lopers resulteerde dit in kuit en knieblessure.
In de loop van het eerste volledige loopjaar (2007) heb ik aan diverse prestatielopen deelgenomen. Vaak met als doel het neerzetten of verbeteren van een pr op de desbetreffende afstand. De afstanden bleven tot december 2007 beperkt (5, 10 en 15 km). In het laatste kwartaal van 2007 ben ik gericht aan het trainen geslagen om mijn eerste halve marathon af te leggen. Ik schreef in voor deelname met een eindtijd die hopelijk niet al te ver boven de 2 uur uit zou komen. Het zal niemand dan ook verbazen dat ik uitermate tevreden was met een tijd van 1 uur 49 min.

Inmiddels zijn we iets meer dan een jaar verder, waarin veel gebeurd is en staat mijn eerste marathon op het programma. Halverwege 2008, na hersteld te zijn van een kuitblessure begon langzaam het idee van de marathon te leven. In november stelde een clubgenote voor samen aan de Rotterdam Marathon deel te nemen. Zonder er al te lang over na te denken stemde ik daarin toe. Na enkele weken stond ik nog eens stil bij hetgeen ik toegezegd had, en kwam tot de conclusie dat het misschien wel een mooie mijlpaal is om op 42 jarige leeftijd de magische 42 km en 195 meter af te leggen.
Ik zal een ieder die erin geïnteresseerd is via mijn blog op de hoogte houden van de vorderingen, de ontberingen, prestaties en alle belevenissen in aanloop naar mijn eerste marathon.