Berenloop, berengoed, PR

Zondag 6 november, de marathon van Terschelling beter bekend als de Berenloop. Hier zou het moeten gebeuren, eindelijk proberen een aanzienlijke verbetering van mijn beste tijd op de 42,195km te realiseren.
Dat daar nogal wat voorbereiding aan vooraf gaat spreekt voor zich, voor mij althans wel.

In eerdere verslagen is de naam Fred al eerder genoemd. Wie Fred van Mook is en wat hij doet kunnen jullie op zijn site lezen. Fred en ik hebben elkaar een jaar of 2 geleden voor het eerst ontmoet en gesproken bij o.a. de toenmalige Nike Running Club bij het Amsterdamse bos.

Dat ik niet bij de lopers die Fred begeleidt in de schaduw kan staan heeft mij er niet van weerhouden om te informeren naar de mogelijkheid mij naar 6-11-11 te begeleiden.
Fred zag het wel zitten en zo werden afspraken gemaakt, de doelstelling bepaald en het hoe, wat, waar besproken.
De resultaten op de hele, halve marathon en 10 km maken de beoogde 3.45 theoretisch heel goed mogelijk. Sterker nog, Fred is zelfs van mening dat een nóg snellere tijd tot de mogelijkheid behoort. Daar wilde ik me nog maar ff niet aan wagen en vond 3.45 al meer dan goed. Probeer ik er in 2012 wel wat meer af te lopen.

Het plan om op 1 augustus te starten werd bijgesteld vanwege de 10-daagse sportvastenkuur. Er werd echter wel getraind en de kuur heeft zijn vruchten afgeworpen waardoor ik zonder conditionele achterstand het schema op kon pakken. Blokken van 3-4 weken werden zonder noemenswaardige problemen afgewerkt met de focus op het verhogen van de snelheid, kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Fred was de afgelopen weken echt een Big Brother die mijn trainingsdata volgde, daar feedback op gaf en waar nodig bijstuurde. Afgelopen dinsdag liep ik weer eens op de atletiekbaan Overvecht en was er gelegenheid het gameplan te bepalen.
Op welke snelheid weggegaan zal worden was natuurlijk al ff duidelijk, daar is tenslotte op getraind, maar ga je versnellen, en vanaf welk punt of ga je proberen zo vlak mogelijk te lopen, wat doe je met vocht en voeding, kleding, schoenen en van dies meer.

Maar ja je komt vanzelf op een punt dat je niets meer kunt doen om te verbeteren, in tegendeel, het blessurespook of overtraining ligt op de loer. Om dit zo goed mogelijk te vermijden werd mij op het hart gedrukt niet onnodig te gaan knallen, meer en langer te trainen dan noodzakelijk en goed uit te rusten.

‘s Morgens moet de definitieve beslissing genomen worden wat betreft kleding en schoeisel. Er stond een fris windje, de lucht was betrokken, maar het zou volgens de voorspellingen ‘s middags

opklaren. Ik koos voor een korte tight, shirt met lange mouwen en bond de Lunarracers 2 onder met behulp van de door John beschikbaar gestelde veters onder.

En dat heb ik dan ook gedaan om vandaag 6-11-11 uitgerust, fit and ready aan de start te verschijnen van de Berenloop. Liep ik vorig jaar hier nog met Ronald als training met Texel als uiteindelijke doel, vandaag had ik Jeffrey tot 15km aan mijn zijde en mocht ik het daarna alleen doen. Die 15km voeren je tot het begin van de duinen, waar ik het tempo zo vlak mogelijk heb geprobeerd te houden en me door niets of niemand laten afleiden. Dat dit tot betekende dat ik hoofdzakelijk alleen liep, ook als de wind vol met kracht 4-5 op de kop stond. Hier was de hartslag leidend boven het tempo om te voorkomen dat ik me in de eerste helft al opblies.

Bij de ene verzorgingspost iets meer tijd nemend om een gelletje weg te werken, bij de volgende alleen een warme natte spons aannemend, een bekertje water of sportdrank weggrissend. Dit waren de momenten waar ik dan 5-10 seconden liet liggen.

Het halve marathonpunt passeerde ik in 1:44, netjes op schema, op naar de 30 waar ik volgens mijn Garmin 2:29 overgedaan had, ook hier weer een tevreden gevoel. Ondertussen heb ik tussen 24-25 (5.05 – 5.06) een paar dipjes gehad die qua tijd te verwaarlozen zijn, aangezien er ook nog een verzorgingspost in zat. De dip zat dan ook meer in het hoofd als in de benen gelukkig. Vanaf 30 km begint het uitkijken (NOT!) naar het strand, maar eerst loop ik achterop bij Mo, die mij niet lijkt te herkennen en ik verbaasd ben hem te passeren.

33 km
Eerst nog naar klimmetje, waar ik door Jeroen (zoon van Tiny) complimenten in ontvangst neem voor de kleine pasjes (koffiemolen) waarmee ik dit jaar wél hardlopend boven kom. De strandopgang is mul, maar ik loop nog steeds en verlies eigenlijk helemaal niet zoveel op mijn 5 min/km schema. Waar het eenmaal wat harder wordt gaat het tempo weer omhoog en worden meerdere lopers gepasseerd. Voor het eigenlijk doorhebt is daar de opgang alweer, door het mulle zand ploeterend, maar nog steeds (hard)lopend neem de aanmoedigingen van onder andere Henny en Els in ontvangst om boven meteen de voor mij laatste verzorgingspost aan te doen. Hierna komt die verdomde longway, waar het vorig als donker werd ten tijde dat ik er met Ronald liep. Ditmaal niet, Vanaf 37km, vals plat of niet, werd er een versnelling ingezet naar de finish. Mijn Garmin geeft daar 3:05 aan wat betekent dat bij een gelijkblijvend tempo de 3:30 gehaald gaat worden. Maar ja, als je zo dichtbij bent, nog genoeg kracht over denkt te hebben voor een versnelling, dan zet je die in. Die longway voelde uiteindelijk dan ook helemaal niet zo long, hij deed wel pijn, maar ik was er ook aardig aan het doordouwen.

De kilometertijden vanaf 37, 4.50, 5.00 (zo voelde het niet), 4.50, 4.47, 4.42 en 4.33. De rode loper was nu ff van mij alleen, dus heb ik de aanmoedigingen (werkt perfect met je naam op het shirt) stuk voor stuk in ontvangst genomen. Een dik pr stond mij onder aan de Brandaris op te wachten, samen met mijn Ans. Pieeep, pieeep over de matten, een blik op de Garmin…….3:28!!! Wow, een brok in mijn keel, een schouder, poncho en die welverdiende medaille.

Dit overtreft mijn stoutste verwachtingen. Ja,je hebt een doel voor ogen, er is hard voor getraind, ik heb de doelstelling met heel weinig mensen gedeeld, omdat ik geen zin had in enige vorm van druk van buitenaf. Daar kan ik zelf namelijk prima voor zorgen.
Op de vraag wat voor tijd ik in gedachten had, werd steevast 3:45 of iets sneller geantwoord, waar overigens geen woord van gelogen is. 3:45 zou al een dik pr inhouden namelijk.

Fred heeft mij ervan overtuigd die 3:30 gewoon uit durven spreken (tegen mezelf) en het verloop van de trainingen in combinatie met de feedback hierop hebben ervoor gezorgd dat ik daadwerkelijk met die eindtijd voor ogen van start ben gegaan.

Dat het tijdens het Berenloop weekend een ware bloggers bijeenkomst is, is inmiddels bekend. Ook de twitterende hardlopers ontbreken natuurlijk niet. De afgelopen 2 dagen hebben Ans en ik met Marinka en Edwin opgetrokken. Edwin en Marinka zaten op nog geen 500 meter bij ons vandaan in Midsland dus de afspraakjes waren zo gemaakt. Ans liep na haar marathondebuut weer haar eerste halve marathon en deed dat op een schuiver na, in de eerste kilometer, prima. Beheerst gelopen en niet diepgegaan in 2:07

Marinka maakte haar halve marathondebuut onder begeleiding (of was het andersom?) van Edwin. Beiden liepen een fantastisch pr waar ze trots op mogen zijn. In 1:54 binnenkomen als je weggaat op sub 2 is super.
Een aantal personen die zeker niet ongenoemd mogen blijven zijn: Gerard, Jeffrey, Inge, Frank en Marjolein. Allen hebben een fantastische prestatie geleverd. Voor de verslagen verwijs ik jullie graag naar de blogs.
Mijn loopmaatje en begeleider tot 15 km (Jeffrey) heeft voor verbazing en diep respect gezorgd door 5 weken na zijn vorige marathon (Brussel) zijn beste marathontijd wederom met 6 minuten scherper te stellen met 3:32.

Nog even kort over ons verblijf in Midsland. In het weekend van de Berenloop moet je echt snel zijn met het vinden van een onderkomen dat aan je wensen voldoet én betaalbaar is. Zo kwamen wij terecht bij de Wadvaarder. Een zeer net bed and breakfast hotel/pension waar wij Het Tuinhuisje hebben gehuurd. Het Tuinhuisje is een kleine omgebouwde stal die modern ingericht is en van de nodige gemakken is voorzien. Zeer netjes en schoon en super vriendelijke, behulpzame eigenaren.

IMG_0022

Bij aankomst werd een praatje gemaakt met de eigenaren en tot onze verbazing en hilariteit komt daar Fred met 2 vrouwelijke clubgenoten (Yvette, Anja en Eveline) binnenlopen. It’s a small island.

 

Officiële tijd 3:28:21 Plaats 59 algemeen en 26 in mijn categorie.

Reacties

  1. Mooie tijd John gefeliciteerd, vooral ook heel
    knap dat je kon blijven lopen op het punt waar de marathon pas echt begint!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi werk! Gefeliciteerd met je PR.

    Je haalde me in vlak voor de strandopgang. Je shirt was niet te missen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd!

    Maar... Had ook niet anders verwacht. Fred's schema's, I know them! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is nog eens een tijd ..... petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een wereldprestatie kerel. Een 3.28.21 lopen op dit parcours is niet niks. Wat voor tijd zal het wel niet worden op een snel parcours? Ik denk dat het nog sneller kan. Geniet van de schitterende PR John. Bedankt voor de topdag. Had deze zeker niet willen missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het een erg goede prestatie John. Knap gedaan en sterk gelopen. Ik mag wel uitkijken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het onwijs goed van je!! Stiekem had ik al gehoopt op 3:29:59 maar dit is GEWELDIG! geniet heerlijk na TOPPPPER!! En Rotterdam.. dat beloofd nog wat.. voel mij bevoorrecht met je mee te lopen dan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een tijd!!! En dubbel en dik verdiend na al je trainingsarbeid!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig goed gelopen John, je hebt jouw doelstelling ruimschoots gehaald en zelfs overtroffen! Ik ging nog even kijken om jou en 'onze dames' te zien passeren, maar jij was allang voorbij natuurlijk. Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hosternokke ... ongelofelijk wat een snelle dikke vette PR.... GEFELICITEERD. Knap gedaan John en na al die trainingen dik verdient.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat goed zeg!!! niet te geloven. alleen na jouw binnenkomst houdt de wereld op?!.....zat ff je foto's te bekijken...:-) geniet van je prestatie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje wat een snelle tijd zeg en natuurlijk onwijs gefeliciteerd.Een mooi verslag en wat sterk gelopen op dat zware parcour.
    Een mooi weekend en dat gaat wat beloven.Overigens liep ik ooit mijn snelste marathon tijd 1 Seconden sneller dan die van jou nu!, dus er is nog een uitdaging te gaan ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wouw geweldig John. Van harte proficiat. Op naar de ......

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grote Klasse John, zeer knap gelopen en zo vlak geweldig!

    En tja die schema's van Fred die zijn goud waard ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. In Berlijn vertrouwde je ons deze geheime missie toe. Mooi he, als alles dan klopt. Ga ervan genieten (samen). Dik verdiend deze grote waddenhap op Terschelling.
    De zee die geeft,en de zee die neemt...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk om je grote grijnslach te zien na je fantastische PR!! Nogmaals gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mooie focus en dan zo'n resultaat. Mooie prestatie. Niet alleen het lopen van de marathon maar ook de voorbereiding. Chapeau! Op naar de volgende uitdaging!
    Edwin
    Lekker-weg.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goed getraind en gelopen met een plan. Ik herken de elementen van een goede marathon.

    Geweldig gedaan op de niet makkelijkste marathon van Nederland. Gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hey John, super gedaan man; gefeliciteerd met je PR. Zoals al eerder gememoreerd, voor mij geen verrassing; had je na de IJsselsteinloop al onder 3:30 ingeschat. Wel goed dat je de focus had en de insteek had om dat ook te doen.
    En wat mooi is het he, als alles klopt, als dat strand en daarna die longway; als je daar gewoon over heen kan doordouwen, wat voelt dat dan heerlijk in die laatste 10km.
    Proficiat, en die volgende barriere: je hoeft je er niet over uit te spreken, ik weet het, je kan het!
    Geniet nu lekker na

    BeantwoordenVerwijderen
  20. dat ik trots op je ben weet je al......
    dat ik soms met je mee mag rennen met een topper als jij...... weet je al....(zeg ik trots)
    damn J wat een top jaar heb je in 2011....
    wanneer mag ik weer is met je mee? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een super mooie tijd heb je neergezet, geweldig gelopen en dat op de mooie Berenloop. Was gaaf toen je ons even kwam vertellen wat voor een giga PR je gelopen had. Nog keertje gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De spanning is te lezen in het verslag... Mooi hoor. Je hebt gelijk door je doel niet aan de grote klok te hangen. Een super tijd, die misschien nog lang niet het einde is. Prima begeleiding is goed waard, zo zie je maar weer. van harte gozert.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Broeder, nogmaals gefeliciteerd met jou geweldige TOP PR. Ik zal aan de bak moeten om ook dit doel te bereiken.
    Blijf gerust nog even zitten op die rozewolk en wees trots.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi gelopen John! Wat een mooie opbouw van je race en wat een kilometertijden. Wow! *Jaloers*
    Op naar de 3:15'! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een mooie prestatie. Gefeliciteerd met je PR. Leuk om je even te zien.

    Groet Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jaaaaaa!!! Wat een fabulastisch goede tijd! Onvoorstelbaar gefeliciteerd. Alles ging zoals het moest gaan en nog beter. Ik ben super trots op je. Dikke kus van Peet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gadverpielekes....wat een prestatie!!
    Van harte met je dikke pr....ik ben zo trots op je...Forrest Gump...;)
    Vraag me af, nu je bij de "elite" hoort, je nog wel 'n keertje met me wil lopen.....
    Maar één ding is zeker......jij bewijst dat als je 'n doel hebt en ervoor gaat.....het je ook lukt..! Wil je me daar een paar keer aan herinneren op mijn weg naar Almere..?!
    Tot snel kanjer!
    Liefs,
    Jo x

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Fantastisch gelopen John!!
    Ongelooflijk wat een PR! Stiekem op een veel strakkere tijd weggaan.... how sneaky! Maar het is je meer dan gegund, kijk maar naar alle reacties! Dikke zoen en snel tot ziens!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat heb je geweldig gelopen zeg!!
    Ik was nog niet helemaal toerekeningsvatbaar toen ik je zag aan de finish. Zag een poosje later pas hoe goed je gepresteerd had.

    Volgend jaar weer?? Dan maak ik er ook een weekend van. Zeker weten!
    Ik vond het fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten