Loopmaatjes

Loopmaatjes…..velen hebben één of meerdere loopmaatjes, maar wat betekenen jou loopmaatjes of loopmaatje voor jou, wie zijn ze of is hij/zij?
Iemand die ervoor zorgt dat je er toch op uit trekt op een dag of moment dat je net de motivatie mist om de al dan niet geplande training af te werken?

Is het degene met wie je de afgelopen dag(en) doorneemt, de dingen bespreekt die je meegemaakt hebt, je hart lucht of je zo af en toe aan op trekt of andersom?

Eén van mijn loopmaatjes is de loper waar ik regelmatig duurlopen en wedstrijden mee bezoek. De vele duurlopen in de voorbereiding op een marathon en de zestig van Texel, de Midwinter Marathon, de AKRM, de 60, de Berenloop maar ook kortere wedstrijden. Zo ongemerkt breng je nogal wat uurtjes samen door.

Doordeweeks lopen de loopmaatjes niet zo vaak samen en worden de trainingen in de vorm van intervallen, tempoduurlopen of herstelloopjes alleen of met een ander loopmaatje uitgevoerd. Grappige is echter wel dat deze loopmaatjes regelmatig dezelfde of bijna dezelfde afstand en soort trainingen afwerken, om in het weekend weer samen te duurlopen.

Hij met zijn lange pas, voorovergebogen houding, lage hartslag en vergelijkbaar tempo. Ik met een kortere pas, wat rechterop lopend en iets hogere hartslag. Maar ondanks de verschillen komen we nooit in de “knoop” te zitten. Iets dat tijdens wedstrijden of tijdens het lopen in groepen nog weleens het geval is. Mijn loopmaatje wordt nog weleens voor zijn poten geschopt met alle risico’s van dien.
Tijdens de Berenloop vorige maand hadden we ook weer zo’n loper die het wel “gezellig” vond om bij ons in de buurt te lopen, dat het liefst zo dichtbij mogelijk deed ondanks de ruimte en daarbij mijn loopmaatje tot 3 keer toe bijna onderuit schopte.

Behalve allerlei verschillende gespreksonderwerpen kan het tijdens duurlopen of wedstrijden ook oorverdovend stil zijn tussen de loopmaatjes. Een blik, een knik of een paar woorden zijn dan genoeg om te begrijpen waar de ander heen wil of wat hij wil.

Ik vermaak me overigens ook prima met loopmaatjes die voorbijkomen in de vorm van duolopen, webloglopen of haasklussen. Er wordt over van alles en nog wat gepraat, soms ook nog over lopen Knipogende emoticon
Het is sowieso leuk om op deze manier personen die je via bezoeken aan elkaars blog of andere sociale media hebt leren kennen, in real life te ontmoeten, spreken en samen hetgeen te doen dat ons met elkaar verbind….Lopen!

Mijn belangrijkste loopmaatje is meer dan mijn loopmaatje, zij is tevens mijn partner. Het leukste aan dit loopmaatje is dat je behalve heel veel andere dingen ook nog je hobby kunt delen en lopen nooit voor scheve gezichten zorgt. Dit loopmaatje heeft er geen moeite mee indien ik er tijdelijke met een ander loopmaatje op uit trek, omdat ook dit loopmaatje weer haar loopmaatjes heeft om te duo of meer lopen.

Dit jaar heb ik met mijn in house loopmaatje veel mooie momenten beleefd in de voorbereiding op haar eerste marathon met als kers op de taart, samen die 42 kilometer en 195 meter door Berlijn te hebben afgelegd. De ontlading aan de finish, het slagen, de wijze waarop en meteen de uitspraak dat er een vervolg komt. Dit samen met je loopmaatje doen is prachtig.

Morgen sta ik naar alle waarschijnlijkheid aan de start van de Koude polderloop, helaas zónder loopmaatje
Bedroefde emoticon

Veel plezier…loopmaatjes.

Reacties

  1. Als er nog loopmaatjes zijn die zin hebben in de Bruggenloop Rdam zondagmiddag. Pim Paparazzi heeft nog een startnummer over...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verhaal, ik loop al een jaar of 2 met een vrouwelijke collega van mijn echtgenote. Inderdaad lekker kletsen, en we verschillen nauwelijks qua tempo en loopgekte.

    En natuurlijk vind ik het ook leuk jou een paar keer per jaar "in real life" tegen te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is wat Tiny zegt; "loopmaatjes zijn goud waard". We hebben heel wat kilometers samen afgelegd. Soms ging het harder dan afgesproken, maar kwamen altijd voldaan over de finish. Op naar de volgende. Ik zal ook nooit vergeten hoe je mij over die drempel heb getrokken vorig jaar in Spijk. De twijfel was groot na de teleurstelling in Rotterdam. Dankzij jou ben ik aan Spijk begonnen. Als ik nu achterom kijk is dat de juiste zet in de rug geweest. Het is voor beide een topjaar geworden. Als je dit in het begin van het jaar gezegd had, had ik je voor gek verklaard. Maar man wat heb jij een progressie geboekt. Hoop je in Spijk te zien kerel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi verhaal, echt ff van genoten.... dank dat ik zo nu en dan met je mee mag rennen.... je bent altijd een gezellige gozer, ff dollen, heerlijke lach..... mooi foto's.... knappe gozer die met die okkie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi uitgedrukt. En wat fijn om zo af en toe één van jouw loopmaatjes te mogen zijn.... gezelligheid gegarandeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verhaal. Ben ook een van die geluksvogels met een partner die tevens mijn loop-fiets-schaatsmaatje is. Leuk ook om je gisteren te zien bij de Koude Polderloop. En ik las op de blog van Ruud dat je ook de UHT had gelopen. Mooie trail.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmpf, hele reactie kwijt omdat ik niet ingelogd was, of zoiets, ergerlijk.

    anyway, ik schreef zoiets als dat ik dit een leuk stuk vond omdat iedereen zijn loopmaatje op eigen manier ziet: ik heb er veel online en we treffen elkaar voor en na wedstrijden, al dan niet irl. We moedigen elkaar aan, al dan niet irl.

    Ik loop alleen, en het leuke is dat mijn loopmaatjes andere tijden lopen (veul harder en veul verder) maar we delen de passie, het gevoel voor lopen. Het motiveert om de deur uit te gaan!

    Mijn thuisfront loopt niet. Maar oh dat gevoel als hij aan de finish staat! *kippenvel*...

    Kga hier vaker lezen denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Off topic: vind je het erg als ik een linkje naar deze log op mijn site plaats?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad leuk die loopmaatjes, en via die moderne media is het ook zo al makkelijk contacten te leggen en af te spreken.
    Ik vond het leuk je aantal keren te ontmoeten, samen te lopen, afgeloen jaar; en we zullen elkaar wel weer tegenkomen in het komende jaar.
    En die Koude Polderloop: nog proficiat met alweer een PR, de zoveelste dit jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi in elkaar gezet... Leuk. Loopmaatjes doen je beter lopen en genieten van het lopen.... In 2012 hoop ik ook weer eens wat meer een loopmaatje te kunnen zijn van mijn loopmaatjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je al wat langer loopt zijn er heel wat loopmaatjes in je leven. Sommigen zie je zo nu en dan (bloggers), anderen meermalen per week (clubgenoten) en als een daarvan ook nog eens jouw partner is deel je in ieder geval een levenslange passie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Broeder,
    Je hebt een mooi verhaal neergezet en leuk verwoord.
    Ik vind het super om een loopmaatje te hebben ondanks het feit dat ik een einzelganger ben in mijn trainingen.
    Maar zo met "wedstrijden" vind ik het wel plezierig en erg gezellig. Je trek je aan elkaar op en helpt elkaar indien nodig. En zkr op de lange afstanden is het ook weer leuk bijkletsen. Ach en op de korte afstanden is het kletsen achteraf, kijk naar onze feestjes in Papendrecht tijdens de LenteLoop ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een heel herkenbaar blog, loopmaatjes zijn heel bijzonder. Onze afspraak staat nog steeds en wie weet volgend jaar wel een 'loop'foto samen;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een mooi verhaal. Een loopmaatje kan inderdaad heelbelangijk zijn.

    Prettige feestdagen.
    Groet Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een geweldig overzicht! Loopmaatjes zijn leuk!! Via bloggen, twitter en facebook heb ik toch al een hoop nieuwe hardloopmaatjes leren kennen!

    Op naar 2012 met alle loopmaatjes!

    Ik wens jou en Ans een TOP 2012!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit stuk mooie tekst zullen je loopmaatjes vast waarderen. Jij en Ans nog een fijne jaarwisseling en een sportieve 2012 toegewenst! ps. hoe heet dat winkeltje waar je je shirts laat bedrukken in Utrecht met dat bling bling zilver? Groetjes, Penny

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten