zondag 8 augustus 2010

Kuit update

De laatste weken zit er meer tijd tussen de blogjes als voorheen. Dat dit allemaal te maken heeft met de kuit blessure moge duidelijk zijn. Vandaar dat het weer tijd is voor een kuit update.
Wat is er gebeurd sinds mijn laatste post?
Dinsdag 28-7, de kuit voelt goed dus durf ik het aan om wederom een testloopje te doen. Ans gaat op de skates mee, en 13,5 km later zijn we weer thuis. Enigszins tevreden, maar het is duidelijk dat ik er nog niet ben.

 Zondag 01-08, de hele “gespaard” om vandaag een goeie duurloop te kunnen uitvoeren. Geen testloopjes, een behandeling en uitsluitend in de sportschool de spiertjes in beweging gebracht.
Wat een deceptie, na c.a. 4,5 km waarin al diverse malen gewandeld is moet ik vanwege een wederom hele pijnlijke kuit de handdoek in de ring gooien. Balen, balen, balen! Dezelfde afstand terug naar huis kan alleen in een laag wandeltempo afgelegd worden.
Woensdag 04-08, de behandeling van de dag ervoor zorgt ervoor dat ik een kort loopje aandurf. Samen met Ans 6,5 km gelopen. Pijnvrij!
Vrijdag 06-08, na het halfuurtje op de pijnbank is wat beweging wel gewenst. Niet lopend maar op de fiets. Ondanks de zware bovenbenen maak ik de 40 km vol en kom ik na 1,5 uur tevreden thuis.
Zaterdag 07-08, ondanks de nog wat zware bovenbenen ga ik het vandaag weer proberen. Een uur is het plan. Tempo doet er niet toe. Pijnvrij lopen is het enige doel. Missie geslaagd, hoewel het iets meer dan een uur is geworden.
Zondag 08-08, na gisteren heb ik nog niet genoeg vertrouwen en conditie om me aan het loopfeestje van Ronald te wagen. Ik wil de overige lopers natuurlijk niet ophouden en zo het feestje verstieren. Iets na 9:00 uur vertrek ik dus met de Salomon op de rug, een bidon gevuld met H3O Pro en de ander met water, voor een duurloop. Plan is om richting de 2 uur te gaan. Tempo? Zien we wel.
Binnen een kilometer na vertrek stop ik even om de kuitspieren wat op lengte te brengen. Na 5 kilometer begint de diepe kuitspier wat te zeuren. Tempo nog iets verder laten zakken. Het is te houden, maar ik besluit de geplande route toch iets aan te passen zodat ik niet alleen maar “weg” van huis loop. De kuit begint na 12 km weer gevoelig te worden, dus de 2 uur en c.a. 20 km ga ik vandaag niet volmaken. Bijna 16 km en de voordeur is binnen handbereik. Maar niet voordat Garmin het 16 km signaal heeft laten klinken. Pff…het zit erop. Tevreden over de afstand, maar niet helemaal tevreden over de manier waarop.
Maar het belangrijkste is dat ik weer wat serieuzere kilometers heb kunnen afleggen.
Ik ben er nog lang niet, dus de oefeningen, 2x per week op de pijnbank van de fysio, 1x per week een massage en 1 a 2x per week in de sportschool gaan gewoon door.
Bedankt voor jullie reacties en medeleven.
Voor de geïnteresseerden in de Garmin data. Die staan hier.
Tot de volgende update.

26 opmerkingen:

  1. Het schiet niet echt op met die klote kuit. Sterkte kerel. Misschien dat Laren aan het einde van de maand lukt. Zijn 15 kilometers (3 rondjes)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. snel weer de oude john ! de stijgende lijn is te pakken dus komt goed !

    groet Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoop ik dat die volgende update snel komt, en goed nieuws is! Succes met het herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar.
    Tussendoor (elke 20 min.) 2' wandelen mag en is zelfs goed. Dan kan de kuit herstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ai schiet nog niet op helaas met die kuit, het beste er weer mee. Ik hoop dat je snel weer kan knallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zit in ieder geval verbetering in...eerst 6km en daarna 16km. Nu dat goede gevoel vasthouden.
    Gezellig dat jullie bij RR waren!! Doping on the way....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met je lachspieren is in ieder geval niets mis! Was weer leuk jullie te zien vanmiddag! Sterkte met je kuit Johnnie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rustig aan John je komt er wel... hopelijk weer heel snel !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er zit absoluut verbetering in, maar blijf even voorzichtig aan doen John! Sterkte!

    PS: leuk je weer gezien te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het begin van deze blog was veelbelovend dus ik hoop dat deze lijn zich doorzet. Ik duim voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heb net hetzelfde gehad, ondertussen 2 jaar geleden. Enige remedie: serieuze revalidatie bij de kiné (8 weken) en sindsdien doe ik nog regelmatig m'n oefeningen én, niet te veronachtzamen, ik loop geen meter meer zonder m'n beenstukken van BV Sport ...
    sterkte en hopelijk gaat het vlug, heel vlug, beter, veel beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Blijft dus nog even tobben, zit gelukkig wel wat verbetering in.
    Maar misschien niet beter even (heel weekje?)helemaal rust te houden en daarna weer langzaam met wat korte loopjes op te bouwen? Ik vind die opbouw bij jou zo snel naar de 20km; begrijp dat wel hoor, want we willen zo graag.
    Anyway, sterkte John, en ik hoop je toch spoedig ook weer eens (lopend) te ontmoeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We willen allemaal zo graag pijnvrij en lekker lopen maar helaas is dat niet altijd mogelijk. Geniet van alles wat wel goed gaat ; de rest komt vanzelf wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. PFfff. Wat een gedoe met zo'n kuit zeg. wel pech zo. Je loopt weer iets in ieder geval. Maar nog niet optimaal zo te lezen. Spoedig herstel toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Verleden jaar met terugkomen van blessure heb ik stomme rondjes om de camping gelopen (700 m. van huis).
    Als het niet meer ging kon ik gewoon naar huis wandelen. Als het goed ging kon ik meer kilometers maken. Saai maar ik liep nooit te ver en was zo weer thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Met horten en stoten kom je op gang en met meer tijd gaat het goed komen.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Balen dat het nog steeds niet als gewild gaat. Rustig aan en die 5-fingers maar eens ritueel gaan verbranden? Kan je me nog eens mailen welke salomon rugzak je hebt? Ben me ook aan het orienteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. inderdaad balen.. denk goed na wat je zondag wil en doet.. ... totaal 7 km lijkt me niet ideaal voor een kuit,... uiteraard zou ik je zondag graag zien. sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Van die periode met de zweepslag herinner ik mij ook dat het herstel niet vlot gaat, maar het herstelt geheid! Op een bepaald moment beschouw je elke dag een ietsepietsje beter als een cadeautje. Je komt er wel, trouwens, je loopt alweer aardig door!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Allen,
    Thnx!
    @Gerard,
    Jou kan ik voorlopig niet bijhouden, maar als het gaat ben ik er wel bij.
    @Hans,
    Meestal is het voldoende om het tempo wat te laten zakken.
    @Geert,
    De behandelingen en oefeningen werken. De Herzogs gebruik ik afwisselend. Ik weet het soms voelt het naakt aan, maar ook wel lekker ;-)
    @Ruud,
    Het is lastig om "stil" te zitten, maar zo af en toe lukt het aardig.
    @Bjorn,
    Fietsen, skaten en fitnessen lukt prima dus wordt op die wijze sportend genoten.
    @Hardlopert,
    Ik ben heel slecht in rondjes lopen. De loopband spreekt me in dat geval meer aan.
    @Falco,
    De VFF's blijven voorlopig even aan het strand voorbehouden.
    @RunningHans,
    7 km strand is wellicht wat te veel van het goede op hele korte termijn :-(
    @Fred,
    Door veel rustiger als een jaar geleden te werk te gaan hoop ik snel weer fit te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit klinkt herkenbaar maar het komt heus wel goed.

    Groet Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Balen John, geduld is een schone zaak maar ook mij volslagen onbekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Was het niet verstandiger geweest om 1 a 2 dagen tussen het lopen in te laten zitten John.
    Gelukkig lees ik dat je in iedere geval aan de betere kant bent.

    BeantwoordenVerwijderen